Voor patienten

INFORMATIE VOOR PATIËNTEN

WAT STAAT CENTRAAL?

Praktijk van Essen is een praktijk voor Musculoskeletale (MSK-) geneeskunde. Specifieke expertise van dr Van Essen is de rol die het zenuwstelsel speelt (en ook de omgeving van de zenuwen) bij chronische klachten en hoe dat kan worden behandeld.

Onderzoek

Onderzoek richt zich in eerste linie op het vaststellen van letsels zoals gewrichts-ontsteking of slijmbeursontsteking. Positieveranderingen van wervels en gewrichten -vaak blokkades genoemd-, zijn tweede grote aandachtspunt voor de diagnostiek.

Chronische klachten en het zenuwstelsel

Bij chronische klachten speelt een slecht functionerend (perifeer) zenuwstelsel vaak een (grote) rol. De herstelkracht van het  weefsel wordt hierdoor verminderd. Dit wordt gemakkelijk over het hoofd gezien als er vorm- en standsveranderingen zijn.

Vaststellen van zenuwproblematiek in relatie tot de klachten en het behandelen van oorzaken en gevolgen is de expertise van dokter Maarten van Essen.

BELANGRIJK: voorkomen van herhaling

Het lichaam moet weer zelf het herstel en onderhoud van het houdings- en bewegingsapparaat kunnen uitvoeren. Mede hierom wordt naast onderzoek en behandeling aandacht besteed aan oefeningen. Speciaal voor mensen met rugklachten zijn twee programma's beschikbaar, waar oefeningen een nadrukkelijke plaats hebben. Deze programma's zijn Backtivation A en B genaamd.

meer over MSK-geneeskunde

WELKE AANDOENINGEN?

Acute en chronische pijnklachten van het bewegingsapparaat. Gekneusde ribben, recent ontstane whiplash, maar zeker ook veel voorkomende klachten zoals:

• Hernia, en chronische rug- en bekkenklachten
  • Artrose, specifiek aandachtsgebied is knieartrose; (zie ook: www.knieartrose.nu)
  • Chronische sportblessures
  • Schouderpijn
  • Hoofdpijn, carpaal tunnelsyndroom, whiplash, littekenpijn na operaties

klik hier voor enkele ervaringsverhalen van patiënten

HET EERSTE CONSULT en verder....

Als eerste worden, op basis van een vragenlijst een aantal gegevens van u geregistreerd ten behoeve van het medische dossier. Daarna volgt een medisch vraaggesprek en een orthopedisch, neurologisch onderzoek. Eventueel kan dit aangevuld worden met een of meer specifieke tests.

Dan wordt een voorlopige diagnose opgesteld en zo mogelijk een begin met een behandeling gemaakt. Het is belangrijk vroegtijdig te weten waar de zwaartepunten van het probleem liggen. Daarnaast is van belang te weten hoe de patiënt reageert op de behandeling.

HOEVEEL BEHANDELINGEN ZIJN ER NODIG?

Gekneusde ribben herstellen vaak meet slechts enkele behandelingen. Meer chronische klachten vereisen langduriger aandacht. Dit geldt echter niet voor iedere patiënt. Het is raadzaam rekening te houden met 10-15 behandelingen voor chronische klachten. Soms duren behandelingen meer dan een jaar mede om het lichaam tijd te geven om te herstellen en aan te passen.

VERGOEDING EN VERZEKERING

De meeste verzekeringen vergoeden MSK-geneeskunde in de aanvullende polissen. Meestal op basis van een deel-vergoeding, met een maximum per behandeling en een jaar-maximum. Voor meer info: klik op onderstaande knop.

overzicht vergoedingen MSK 2024