Perineurale Injectie Therapie (PIT) volgens Lyftogt; vernieuwend, wetenschappelijk verantwoord!

Perifere zenuwen kunnen door verschillende oorzaken in hun verloop knel komen. Daardoor kan pijn ontstaan en schade c.q. irritatie aan weefsel. Binnen praktijk van Essen gebruiken we hiervoor de term nerve attrition. Perineurale Injectie Therapie (PIT) is een behandeling die vooral geschikt is om deze zenuwen te behandelen. Binnen de “methode Lyftogt” wordt systematisch onderzoek gedaan naar zenuwen die pijn geven door zwelling.

Bij Perineurale Injectie Therapie wordt gebruik gemaakt van injecties met dextrose. In verschillende concentratie en soms gemengd met andere vloeistoffen zoals Lidocaïne (verdoving), wordt dextrose toegediend. De injecties worden in het weefsel vlak bij de zenuw(takjes) gebracht. Daardoor kan de pijn verminderen en herstel van het zenuwweefsel plaatsvinden. In de praktijk blijkt dat deze behandeling ook effect heeft op dieper gelegen structuren. Heel oude en recent herbevestigde wetenschappelijke inzichten ondersteunen deze theorie.

Perineurale Injectie Therapie behandelt neuropatische pijn op een heel veilige en verantwoorde manier, zonder deze pijn te onderdrukken met medicatie waar gewenning bij plaatsvindt of de rijvaardigheid wordt beïnvloed.

dr. John Lyftogt

dr John Lyftogt was vele jaren werkzaam als huisarts in Nieuw Zeeland en heeft zeer veel ervaring in het behandelen van sportmensen met chronische (en ook acute) pijn.

dr Lyftogt heeft een grondige studie gedaan naar het begrip neurogene inflammatie en neuropati-sche pijn. In aanvulling op het werk van dr Gunn ziet hij de werking van het “capsaicine-gevoelige zenuwstelsel” als zeer belangrijk. De injecties die hij ontwikkeld heeft verbeteren de werking en herstelcapaciteit van dit onderdeel van ons zenuwstelsel.

dr Lyftogt wordt inmiddels door artsen over de hele  wereld uitgenodigd om cursus te geven in Perineurale Injectie Therapie.